verum

Alla inlägg under maj 2012

Av Linda Holmberg - 29 maj 2012 20:40

Lördagen den 26/5 cyklade jag till ett torp som heter Fasatorp. 

Jag tycker att torpet är väldigt vackert även om det är i dåligt skick.

Inga fönster här inte.


Välkommen in. 


   

Torpet framifrån


 

Utgång från källaren.


 

Från fönstret på gavlen såg man en fin syren.


 

Fasatorp har många fina tapeter, denna tycket jag var väldigt fin.


 

En tidningsannons: Några st 17 års flickor erhålls arbete på A-B Kjeflinge läder och skofabrik. En snygg flicka erhåller strax plats. 


 

En gång i tiden fanns det ett sågverk vid torpet



 

Sitta och titta på utsikten?


 

Det är nog länge sedan någon lagade mat i köket.


 

Jag hittade några skor men inga par.


 

Fin tapet.


 

Ett kylskåp.







Det största rummet i torpet. 

Av Linda Holmberg - 28 maj 2012 19:41


Eftersom Syrenen äntligen blommar i Verum så får man ju passa på att göra syrensaft :)


Här är receptet om någon annan vill göra saft.


20 klasar lila bondsyrén

1 kg socker

1 l vatten

30 g citronsyra

2 limefrukter (kan bytas mot en citron)

Skölj blomklasarna och rensa dem så att bara blommorna blir kvar. Koka upp vatten och socker och rör tills sockret löst sig. Rör ner citronsyran. Tvätta och skär limen i skivor och lägg tillsammans med blommorna i en stor skål med lock. Häll över sockervattnet (medan det fortfarande är hett) och låt svalna under lock. Förvara i kylen i 3 dagar och sila sedan genom silduk. Tappa på rena flaskor. Servera genom att späda en del saft med 4 delar vatten

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Linda heter jag.
Bor i Verum och är 22 år

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ödhus


Ovido - Quiz & Flashcards